måndag 8 november 2010

Blod och choklad

Någon här som sett filmen ”Blood and chocolate”? Det här är nämligen ett av de väldigt få tillfällen då jag faktiskt sett en film och därefter läser boken. Men jag tyckte att filmen var väldigt bra och har därför planerat att läsa boken i ett par år nu. Men det är även först nu som boken blivit översatt till svenska (13 år efter att den faktiskt gavs ut) vilket förmodligen beror på vampyr- och varulvshypen som råder för tillfället.
Boken handlar om 16-åriga varulven Vivian som längtar efter ett mer normalt liv. Hon vill slippa flockens överdrivet machokillar och vill helt enkelt passa in med människorna. Vivian träffar och förälskar sig då i människan Aiden, men det hela blir lite problematiskt med tanke på att hon inte får berätta för honom att hon är en varulv. Sedan börjar även någon av varulvarna döda en massa människor i staden vilket leder till ännu mer problem.
Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad av boken, själva handlingen låter ju väldigt mycket som någon av de andra tusen ungdomsböcker som kommit ut den senaste tiden om varulvar, vampyrer och tonårsförälskelser. Men jag tycker att de här varulvarna känns mycket mer som varulvar med flockbeteendet, att killarna är så macho samtidigt som även Vivian är en himla tuff tjej. Lite roligt också att det är tjejen som får vara den tuffa i förhållandet, att hon inte är lika söt och passiv som tjejer tyvärr ofta beskrivs som i böcker.
Den här bokens slut är inte detsamma som i filmen, men jag tycker faktiskt att båda sluten är okej. Slutet i filmen är nog lite mer förutsägbart än det i boken, jag hann gissa fel ett par gånger när jag läste boken vilket jag bara tycker är positivt.
Så om man inte helt tröttnat på varulvar vid det här laget så kan jag definitivt rekommendera Blod och choklad! Helt enkelt för att det är en av de bättre böcker som skrivits inom genren.

Titel: Blod och choklad
Författare: Annette Curtis Klause

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar