söndag 31 oktober 2010

Revolt

Läste klart Revolt, den sista delen av Hungerspelen, idag och jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om den. En del av mig älskar den eftersom den, liksom hela serien, är så intensiv och dyster. Man slukar hela berättelsen och efteråt känns det verkligen som att ha sprungit ett maraton. Men samtidigt känns det som att något saknas. För min del tror jag att det beror på att jag har svårt att relatera till Katniss känslor. Hon pendlar mellan så många känslor men samtidigt är hon stenhård i andra stunder.
Men jag uppskattade hur författaren hanterar problematiken med att försöka förändra ett samhälle positivt med våld. En stor del av boken handlar ju just om rebellerna och deras försök att störta regimen, men samtidigt väcker det frågor om huruvida samhället faktiskt kommer gynnas av det.
Ni kanske märker att jag känner mig förvirrad? Funderar på att läsa om hela serien för att se om jag kan få ett mer samlat intryck...

Titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar