måndag 11 oktober 2010

ljudböcker och koncentrationssvårigheter

När jag var liten brukade mina föräldrar alltid läsa högt för mig, alltfrån små påhittade berättelser till riktiga böcker. Därför trodde jag att jag skulle ha lätt för att lyssna på när någon läser upp en berättelse. Så jag tog mig an att lyssna på Lilla stjärna och Att springa som ljudböcker. Men vilken skillnad det är, jag klarar inte av att lyssna på uppläsaren i mer än några minuter. Det är inte det att han läser boken dåligt, men jag finner hela tiden att jag tappar koncentrationen.

Kanske är det annorlunda när man själv läser boken, eftersom man då fokuserar hela sin koncentration på att läsa orden och att måla upp bilder i sitt huvud. Medan man endast behöver lyssna på en ljudbok, vilket gör att jag börjar gå runt och göra annat samtidigt och vips, så har jag stängt ute uppläsarens röst och tänker på något helt annat.

Men jag vet att jag lyssnade betydligt mer på ljudböcker när jag var yngre, kanske bara behöver komma in i vanan igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar