lördag 2 oktober 2010

just a thought

Sedan valet har jag, som många andra, funderat fram och tillbaka över varför vi fick in ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Det var kanske lite naivt men jag blev verkligen uppriktigt förvånad när jag fick veta valresultatet. Det har känts så självklart för mig att om man läser på lite mer om partiet så ser man att deras politik inte går att genomföra i praktiken.
Så har det slutat med att jag fastnat i funderingar över om SD fick för mycket eller för lite uppmärksamhet i media, huruvida det är rätt av partierna att inte vilja debattera eller diskutera med SD osv.
Igår började jag tänka på gamla barnfilmer och sagor vi får höra när vi är små. Det genomgående temat är alltid: akta dig för att prata med främlingar, akta dig för allt du inte sett förut, akta dig för främmande ställen…
Kanske dags att sluta anse att allt främmande är farligt, att all förändring är farligt.
Är det så konstigt att folk blir främlingsfientliga då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar