lördag 16 oktober 2010

Flickan från ovan

Jag minns att jag i högstadiet blev rekommenderad den här boken av en klasskamrat. Ärligt talat så minns jag inte så mycket av detaljerna från boken, utan det jag minns är att den var otroligt gripande och sorglig. När jag då såg att den skulle komma på bio så ville jag direkt gå och se den. Men det blev aldrig av och istället blev det att jag hyrde hem den, vilket förmodligen var bättre - för herregud som jag satt och bölade.

Den här berättelsen handlar då om Susie Salmon, en vanlig fjortonårig flicka som blir mördad av en granne. (I boken blir hon både våldtagen och mördad, men i filmen blir det aldrig riktigt klart över på vilket sätt hon dog). Filmen börjar med att vi får följa Susies vardag, vi får veta mer om hennes familj och vi får se hennes första förälskelse osv. tills hon till slut berättar att hon den 6:e december 1973 blev mördad. Det är en riktigt obehaglig känsla som ligger över det här när vi får följa Susies liv samtidigt som vi får se hur hennes mördare planerar för hennes död.

Det här håller på ganska länge tills vi till slut får se hur hennes mördare lurar in henne i en fälla och mördar henne. Jag älskar hur man sedan får följa med Susie och hennes oförmåga att förstå att hon precis dött. Det är nämligen så att även om hon precis blivit mördad, så fastnar Susie i ett slags mellanland. En plats mellan jorden och himlen. Det är nästan som ett slags mentalt tillstånd, Susie blev så hastigt bortryckt från livet att hon inte kan acceptera det och hon klarar inte av att hantera att hennes mördare går ostraffad.

Samtidigt som detta får vi följa Susies familj som börjar falla samman, hennes pappa vill desperat finna mördaren medan hennes mamma försöker få honom att gå vidare. Det blir alltså en slags blandning av en fantasy och familjedrama samtidigt som filmen handlar om att fånga en mördare. Men trots allt tycker jag att filmen hanterar det här bra, det finns en del knasiga scener men största delen av filmen är ändå riktigt spännande.

Det finns en del skillnader mellan filmen och boken, men personligen så störde det inte mig så mycket. Kanske beror det på att det var så länge sedan jag läste boken, men hursomhelst så är det ändå en bra film. Otroligt vackra scener och en gripande historia, bra skådespelare... ja helt enkelt en bra film :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar