onsdag 29 september 2010

"I see dead people"

Boken handlar om Chloe som en dag blir inlagd på Lyle House, ett slags mentalsjukhus/behandlingshem för instabila ungdomar. Hon hamnar där eftersom hon en dag i skolan tror sig bli jagad av ett spöke och på hemmet säger dem till henne att hon lider av schizofreni.
Chloe försöker visa att hon accepterar att spökena endast är framkallade av hennes sjukdom och gör allt för att kunna åka hem så snart som möjligt. Men medan veckorna går på hemmet börjar hon märka alltfler underliga saker med de övriga ungdomarna och Lyle House verkar bära på en hel del hemligheter.
Vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Jag har läst flera andra böcker av författaren som även de har ett övernaturligt tema (häxor, varulvar osv.) och trots att den här boken är underhållande så anser jag att hennes andra böcker har mer innehåll. Eftersom det enda som egentligen händer i den här boken är Chloes problem med att försöka lista ut vad som är sant eller inte. Boken har i och för sig ett väldigt spännande och intressant slut, men det tog onödigt lång tid att nå dit.
Men det här är trots allt endast första boken i en serie, så den här boken kanske var mer ett sätt att introducera läsaren för huvudpersonen och själva världen som målas upp?
Jag har fått provläsa första kapitlet på den andra boken och än så länge verkar det som att bokens tempo kommer vara lite bättre än i den här. Håller tummarna :)
Under tiden kan jag rekommendera er att läsa ”Biten” av samma författare som, enligt mig, är en av de bättre böcker hon skrivit.

Titel: The Summoning
Författare: Kelley Armstrong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar