söndag 26 september 2010

frost

Det här är boken om Grace som blir attackerad av en flock vargar när hon är barn. Hon blir då även räddad av en av vargarna och i flera år efter detta fortsätter hon att betrakta och fascineras av vargarna i skogen.
När hon sedan träffar Sam visar det sig att han är vargen som räddade hennes liv och de inleder ett intensivt kärleksförhållande. Men Sam får endast vara människa under sommaren och vintern närmar sig fort då Sam återigen kommer bli varg och med det för alltid måste lämna Grace.
Kortfattat så fokuserar den här berättelsen på Grace och Sams omöjliga kärlek och deras kamp för att fortsätta kunna vara tillsammans. Boken är en relativt typisk kärlekshistoria och tycker man om Twilight så är den ett bra alternativ. Min enda kritik är att bokens handling flyter på väldigt långsamt och det är först i slutet av boken jag verkligen känner mig engagerad i karaktärerna. Men trots det anser jag ändå att Grace och Sam känns verklighetstrogna och man känner verkligen deras ångest över att de måste skiljas åt.  

Titel: Frost
Författare: Maggie Stiefvater

2 kommentarer:

  1. Det var ett tag sedan jag läste den här boken. Men jag minns att jag, under läsandets gång, inte kunde låta bli att tänka att det är alldeles för mycket Twilight och Stephenie Meyer över det hela.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet :/ Det har blivit lite för många Twilight-inspirerade böcker den senaste tiden. Det är som att alla författare inom den genren följer samma mall vilket blir tröttsamt i längden. Men samtidigt tycker jag att karaktärerna är bättre än i Twilight iaf, dem beskrivs inte som lika 'perfekta'.

    SvaraRadera