måndag 27 september 2010

Egoboost!

Jag var lugnt sagt lite tvekande inför den här boken som är en slags kombination mellan en självhjälpsbok och en självbiografi. Den är skriven av Isabella Löwengrip (som jag tror alla känner till som en känd svensk bloggare) och trots det lite enklare språket så blev jag positivt överraskad.

Hon har delat in boken i 5 delar där hon tar upp ämnen som komplex, krav, kärleksrelationer, ätstörningar osv. och knyter ihop det med reflektioner om det hon själv gått igenom under sina tonår. Det som jag tror är viktigt att nämna är att hon själv säger att meningen med den här boken inte är att kunna ”bota” någon från ätstörningar eller komplex. Den erbjuder istället unga tjejer en möjlighet att känna igen sig och få små tips om hur man kan hantera olika svåra situationer.

De olika delarna i boken gör det enkelt för läsaren att få en överblick över innehållet och jag tror att det lite enklare språket gör det lättare för läsaren (speciellt om det är en ung tjej) att ta till sig innehållet. Boken är alltså långt ifrån stel och jag tror att många unga tjejer kan känna igen sig i de olika berättelserna från författarens eget liv.

Även lite roligt att hon berättar mer om hur hon ser på sin blogg och hur den har både hjälpt och stjälpt hennes karriär.

För att vara kortfattad: boken var helt okej :)

Titel: Egoboost! Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer
Författare: Isabella Löwengrip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar