tisdag 28 september 2010

24 deltagare – bara en överlever – allt direktsänds

Nordamerika har nu blivit Panem, ett land som är uppdelat i 12 distrikt som alla står under kontroll av regimen. Tänk lite 1984 över det hela med full kontroll på alla invånarna och hårda bestraffningar om man inte håller sig på sin plats.
Varje år väljer man genom lottdragning ut två deltagare, en kille och en tjej, från varje distrikt som ska deltaga i Hungerspelen. En tävling som direktsänds över hela Panem och som går ut på att tävlarna blir instängda på en arena och sedan ska kämpa mot varandra. Den sista överlevande koras till segrare.
Jag är helt förälskad i den här boken. Den har länge funnits på min lista över böcker jag borde läsa men aldrig riktigt kommit mig för att köpa eller hämta upp från biblioteket. Kanske beror det på att själva beskrivningen av boken inte är tillräckligt tydlig över vilken sorts berättelse jag ska kategorisera den som i mitt huvud. Men i efterhand ser jag det som en positiv sak, eftersom det ledde till att jag under hela boken satt och verkligen inte hade en aning om hur den skulle sluta. Jag hoppade fram och tillbaka i mina tankar om vem som det gick att lita på bland karaktärerna och det är den mest spännande bok jag läst på länge. 
Språket är väldigt enkelt, författaren undviker långa beskrivningar men det betyder inte att den saknar riktigt innehåll. Suzanne Collins skriver med en underbart torr humor som genomsyrar hela boken och ger den liv och spänning.
(Det enda negativa jag har att säga om boken är att författaren gärna fått beskriva lite mer ingående hur invånarna faktiskt blir övervakade. Var finns alla kamerorna?)

Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar